woensdag 27 oktober 2010

Parijs, dag 2

Dag 2 is aangebroken, de drukste dag van de 3 in Parijs. We zijn 7 gebouwen gaan bezichtigen: De Notre Dame, L'Institut du monde Arabe, Fondation Cartier, Eifeltoren, Musée du Quai Branly, Galeries Lafayette, Basilique de Sacré-Coeur en een vrije avond in Montmartre. 

Ik had nooit gedacht dat ik de Notre Dame zo een mooi gebouw zou vinden! Ik heb het normaal gezien niet zo op kerken of basilieken maar de Notre Dame vond ik prachtig. Ook de binnenkant en de afwerking van glas, alles samen in één woord: WAUW! Meer kan ik er niet over kwijt. De gevel van IMA van Jean Nouvel vond ik ook mooi en goed gevonden. Alleen spijtig dat de zonnewering niet meer gebruikt wordt voor wat het gebouwd/gemaakt is. 
De eiffeltoren, zo groot. Ik had hem nog nooit gezien, het symbool van Parijs. Ik vond het niet zo speciaal maar ik vond het wel indrukwekkend. Ik kon me nooit tegoei inbeelden hoe groot het zou zijn als ik eronder zou staan, dit heb ik ondertussen kunnen ondervinden. Ik voelde met net een kaboutertje, bij manier van spreken. 

Nog iets prachtigs wat we gezien hebben vond ik Galeries Lafayette. Onbetaalbaar voor ons maar super om te zien. Het deed me denken aan een hele oude, chique operazaal of balzaal waar vroeger de mensen van adel hun verjaardag vierden door een zeer duur bal. De afwerking, de verdiepingen, de balkons, de koepel, ... zo mooi allemaal. 

De vrije avond in Mortmartre vond ik ook heel leuk. We zijn met de klas in een heel gezellig Italiaans restaurantje gaan eten, waar zelfs nog een pianist live muziek zat de spelen, allemaal Franse en Italiaans liedjes, heel gezellig. Ik heb daar een overheerlijke pasta kunnen eten. Ook waren er heel veel kleine leuke winkeltjes met juweeltjes, sjaals, ... allemaal prulletjes maar ook heel veel mooie spulletjes. 
Later op de avond zijn we op de trappen gaan zitten, blijkbaar een ontmoetingsplaats voor de jongeren van ginder. 4 jongens gaven een optreden met vuur. Vuurspuwen, jongleren, ... heel leuk om te zien. 

Na deze lange, drukke dag was het weer tijd om naar het hotel te gaan en te gaan slapen om fris te zijn op de laatste dag. 


fondation Cartier

Galeries Lafayette


Eiffeltoren met musée du Quai Branly

Notre Dame

IMA van J. Nouvel
Basilique de Sacré-Coeur aan Montmartre

Geen opmerkingen:

Een reactie posten