zondag 24 oktober 2010

gipreis, Parijs: dag 1

28 september, 29 september en 1 oktober was het dan zover, onze GIP-reis naar Parijs. Een prachtige stad. Ik wist niet dat je er in 3 dagen zo verliefd op kon worden. Het is vermoeiend geweest maar toch hebben we er heel veel aan gehad, elke seconde was interessant en leuk. De eerste dag was nog rustig. We zijn "Historial de la Grande Guerre" gaan bezoeken. Langs de buitenkant net nog een oude burcht  maar aan de achterkant een prachtig modern gebouw met een mooie vijver aan. Het dorpje, PĂ©ronne, was ook heel gezellig. We hebben er even op een terrasje gezeten en iets gedronken en gebabbeld. Wat ik wel gek vond waren de cola's, overal in Frankrijk blijkbaar waren ze 33cl en de glazen flesjes waren heel hoog, ik vond het wel  leuk om te zien. Ook hebben we daar onze boterhammetjes opgegeten. Rond  13u zijn we aangekomen in het hotel, het inchecken duurde lang maar toen we onze kamer kregen waren we dat al vergeten. De kamers waren heel leuk. Ik lag samen met Pauline en Burcin op de kamer maar Jana en Jolien kwamen ook veel op bezoek. Dus, we kregen onze kamer en hadden even tijd om ons op te frissen van de busrit. Om half 2 verzamelden we terug en maakte ik mijn eerste rit mee op de metro, een heel toffe ervaring. De metro namen we bijna altijd, ook als het even regende of als we geen zin hadden om te wandelen namen we snel de metro. De eerste stop was aan Centre Pompidou. Daar had ik samen met Didier mijn presentatie. Niemand vergeet ook natuurlijk die grappige meneer met zijn gitaar die na een tijdje een lied begon te zingen voor Pauline, in het Nederlands! De tekst klopte wel niet helemaal maar we lagen wel plat van het lachen. Om 4u mochten we het museum binnen van Centre Pompidou, prachtig. Ik vond het heel interessant hoe ze zo een groot gebouw konden bouwen met zo een hoeveelheid staal en glas. Ook hoe we naar boven moesten, de roltrappen vond ik ook prachtig om te zien en er mee naar boven te gaan, met een mooi uitzicht aan de rechterzijde. Toen zag ik van ver ook voor de eerste keer de Eiffeltoren!
presentatie aan Centre Pompidou
klasfoto aan het Louvre

aan de metro

piramide aan het Louvre
's Avonds hebben we met de klas in de pizzahut gegeten, niet zo geweldig lekker en veel te veel betaald. Maar het was toch gezellig. Toen was het tijd  voor het Louvre. Ik had op dat moment had ik geen ogen genoeg! Ik vond het super om te zien, ook de piramide vond ik heel mooi. De mona Lisa ben ik natuurlijk ook gaan kijken maar er was niet veel aan. Jana en ik hadden ook een heel tof winkeltje gevonden waar ze leuke gadgets verkochten, maar veel te duur natuurlijk. Rond 12u was het terug tijd om naar het hotel te gaan. Waar we nog iets konden drinken. Het was nog een heel geslaagde avond. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten